به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس اعلام شورای عالی آموزش و پرورش، هیات امنای مدارس در چارچوب ضوابط و بر مبنای سیاست های کلان آموزش و پرورش، بررسی و تصویب بودجه و اعتبارات سالانه (به پیشنهاد مدیر مدرسه) و تامین اعتبارات مورد نیاز مدرسه، بررسی و تصویب ضوابط پرداخت کارانه، پاداش و حق الزحمه کارکنان و عوامل مدرسه، جذب و قبول کمک ها و هدایا از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت نقدی و غیر نقدی از جمله اختیارات و وظایف اعضای هیات امنای مدارس است.
همچنین بررسی و تصویب برنامه توسعه، تجهیز، تعمیر، نگهداری مدرسه واعتبارات مورد نیاز آن، پیشنهاد انتصاب مدیر مدرسه مطابق با ضوابط، بررسی مسایل پرورشی مدرسه و پیش بینی راهبردها و راهکارهای فرهگی و تربیتی لازم برای تحقق اهداف تربیتی در ساحت های مختلف وارتقای آداب، مهارت های زندگی دانش آموزان و درخواست تخصیص معلمان موظف مورد نیاز مدرسه بر اساس ساختار رسمی ابلاغ شده از سوی اداره آموزش و پرورش متناسب با درجه مدرسه از دیگر وظایف هیات امنای مدارس عنوان شده است.
بر اساس اعلام شورای عالی آموزش و پرورش در بعد نظارتی، وظایفی نظیر تصمیم گیری در باره چگونگی استفاده از همکاری منابع انسانی با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به صورت پاره وقت و بدون ایجاد هر گونه تعهد استخدام برای دولت، نظارت بر اجرای هیات امنا ارزیابی عملکرد سالانه مدارس، نظارت بر نحوه هزینه ها و تصویب تراز مالی مدرسه، بررسی و تصویب پیشنهادها، طرح ها و برنامه های شوراها و انجمن های مرتبط با مدرسه، بررسی و صدور مجوز تشکیل انجمن ها و کارگروه های مورد نیاز مدرسه، بر عهده اعضای هیات امنای مدارس گذاشته شده است.
این گزارش می افزاید: تولیدکتاب و مواد آموزشی و کمک آموزشی مبتنی بر راهنمای برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش و بر اساس سیاست ها و ضوابط وزارت متبوع و استفاده از آنها در مدرسه پس از تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، انجام وظایف واگذار شده از سوی وزارت آموزش و پرورش با شورای آموزش و پرورش شهرستان منطقه بر اساس اختیارات قانونی خود به هیات امنا و فراهم آوردن زمینه تعامل نهادهای فرهنگی واجتماعی پیرامون مدرسه موثر در فرآیند تربیتی دانش آموزان از جمله تعهدات هیات امنای مدارس است.
شایان ذکر است برای انتصاب مدیر مدارس هیات امنایی سه نفر از افراد واجد شرایط احراز مدیریت مدارس توسط کمیته ای مرکب از نماینده رئیس آموزش و پرورش شهرستان ، منطقه یا ناحیه ، نماینده معلمان و رییس هیات امنا به اداره آموزش و پرورش محل پیشنهاد و یک نفر از آنها توسط رییس اداره انتخاب ومنصوب می شود و اداره آموزش و پرورش موظف است در فرصت مناسب نسبت به تشکیل کمیته فوق اقدام نماید.
در صورتی که کمیته مذکورحداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به معرفی افراد واجد شرایط مدیریت اقدام ننماید.اداره آموزش و پرورش راسا نسبت به استمرار فعالیت مدیر فعلی و یا انتصاب مدیر واجد شرایط تصمیم گیری می نماید و مدیر مدرسه علاوه بر شرح وظایف مصوب، مسئول اجرای مصوبات هیات امنا می باشد.
در این دستورالعمل در خصوص نحوه ی تخصیص نیروی انسانی به این مدارس آمده است تخصیص نیروی انسانی به این مدارس بر اساس درخواست هیات امنا و مقدورات اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه با تاکید بر حفظ کیفیت و عدالت آموزشی در سایر مدارس منطقه انجام می شود و ابلاغ نیروی انسانی در این مداس حداقل برای مدت 3 سال صادر خواهد شد. در صورت ضرورت اداره آموزش و پروش شهرستان یا منطقه یا ناحیه با تامین نظر هیات امنا برای تغییر نیروی انسانی اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.